vitamin2

Suntem clar dependenţi de aportul exern de vitamine, deoarece nu le sintetizăm, dar a lua vitamine, ai sau n-ai nevoie,  a devenit un obicei ȋn masă, printre adulţii dornici să fie invincibili ȋn faţa oricăror atacuri de virusuri sau bacterii sau pur și simplu, preventiv. Varianta ,,după ureche’’ e cea mai comodă, evident.

Dar asta nu e totul...

Știaţi că ȋn România, peste 65%  din medicamentele pe care părinţii le dau copiilor, fără a exista o prescriere din partea medicului, sunt suplimente alimentare cu vitamine? Dacă ȋi ȋntrebi de ce, răspund, preventiv... deși prevenţia ar trebui sa fie orientată ȋn zona alimentaţiei sănătoase, nicidecum ȋn cea a suplimentelor.

Să facem un pic de lumină, adică o incursiune ȋn ABC-ul vitaminelor.

De unde provine cuvântul "vitamină" ?

Oamenii de știinţă au considerat, la ȋnceputul descoperirii vitaminelor, că erau de natura proteică, adică blocuri de aminoacizi și au ales denumirea acestor substanţe alăturând cuvintele ,,vital’’ și ,,amină’’ . Astăzi, știm 13 tipuri de vitamine care sunt esențiale pentru sănătate. De obicei, ele se obțin dintr-o dietă echilibrată. Dar unii oameni, în special cei care hotărăsc să ȋși limiteaze accesul la anumite grupe alimentare, pot beneficia de suplimente, atât vitamine, cât și minerale. De asemenea, sportivul de performanță poate avea nevoi suplimentare ce nu pot fi acoperite doar din dietă. 

Care este diferența dintre vitamine și minerale? 

Vitaminele provin din regnul vegetal sau animal, fiind de natură organică. Mineralele sunt de natură anorganică, terestră. Corpul tău are nevoie de vitamine pentru creștere, digestie și funcţie nervoasă corectă. Mineralele sprijină activitatea celulelor și ajută diferite sisteme ale corpului să-și facă datoria, de exemplu fierul ajută ca oxigenul să fie transportat prin sânge la celule, fiind folosit de acestea ȋn producerea de energie.Vitaminele au fost denumite folosind literele alfabetului, cele mai cunoscute fiind A, B, C, D, E și K.  Aţi auzit de tiamină, riboflavină, niacină, piridoxină și cobalamină? Aparțin vreunui grup de vitamine?Da, sunt diferite forme ale grupului de vitamine B și sub această denumire le cunoașteţi cu siguranţă.Cerealele integrale, fasolea, nucile, carnea, ouăle și peștele sunt surse bune de forme diferite de vitamine B. Pe de altă parte, vitamina B12 se găsește aproape exclusiv în alimentele provenite din surse animale, de aceea este un nutrient greu de obţinut dacă ai o dietă vegetariană sau vegană.Dacă nu mâncați alimente provenite din surse animale, inclusiv carne, ouă și produse lactate, este posibil să nu aveți suficient B12. Discutați cu medicul dvs. dacă doriți să luați un astfel de supliment. 

De ce e importantă vitamina B12, oferă mai multă energie? 

Nu, dar prea puțină poate provoca anemie, pierderea memoriei, confuzie și furnicături la nivelul brațelor și picioarelor. Tot din grupul vitaminelor B face parte si acidul folic(B9) ce ajută la prevenirea defectelor congenitale, în special a problemelor cu creierul și măduva spinării. Deoarece este atât de importantă în timpul sarcinii, medicii recomandă ca femeile însărcinate și cele care doresc să aibă un copil ar trebui să ia un supliment cu acid folic. Tocmai de aceea, acidul folic este adăugat la alimente cum ar fi cerealele fortificate pentru a ajuta la prevenirea patologiei spina bifida.

Vitamina C poate preveni o răceală? 

Contrar așteptărilor, nu. Cercetătorii au analizat mai mult de un deceniu acest lucru și au descoperit că nici măcar o megadoză de vitamina C nu impiedică apariţia răcelii pentru majoritatea oamenilor. Unele studii sugerează că s-ar putea să vă ajute să depășiți un pic mai repede simptomele. Dar nu le va face mai puțin severe.
Citricele sunt probabil cea mai cunoscută sursa de vitamina C, dar există si ȋn multe alte fructe si legume. Majoritatea adulților au nevoie de 75 - 90 de mg pe zi. O jumătate de ardei roșu dulce conţine vitamina C cam la fel de mult ca un pahar de 150 ml cu suc de portocale, iar pătrunjelul conţine de 4 ori mai multă vitamina C decât portocalele.  

Vitamina D, vitamina soarelui?

Da, deoarece pielea noastră produce vitamina D, atunci când este expusă la lumina soarelui.Persoanele cu piele mai ȋnchisă la culoare pot fi mai susceptibile de a avea niveluri scăzute de vitamina D. Persoanele în vârstă, de asemenea, ar putea să nu aibă niveluri suficiente, pentru că pielea devine mai puțin eficientă la conversia radiaţiei ultraviolete în vitamina D pe măsură ce îmbătrânim. Dacă nu vă expuneţi la soare, din cauza pielii sensibile sau a unui risc de cancer, este posibil să aveți nevoie de un supliment cu vitamina D. Un simplu test de sânge vă poate arăta dacă aveți și cât aveți nevoie. Majoritatea oamenilor știu că vitamina D și Calciu sunt importante pentru oasele sănătoase. Dar noi cercetări arată că și alți nutrienți, inclusiv magneziu, potasiu și vitamina K, ajută la fel de mult. Dacă aveți un risc crescut de osteopenie sau osteoporoză, medicul dumneavoastră vă poate recomanda un supliment cu calciu și vitamina D. 

Suplimentele cu vitamine antioxidante previn cancerul? 

Studiile clinice nu au demonstrat acest lucru. Cercetătorii continuă ȋnsă să verifice dacă unii antioxidanţi previn tipul de leziuni genetice care pot transforma celulele sănătoase ȋn celule canceroase. Dar nu există dovezi că administrarea acestor suplimente va reduce riscul pentru boală. Dacă sunteți sub tratament pentru cancer, discutați cu medicul înainte de a lua orice. Unele cercetări au arătat că suplimentele antioxidante cu vitamine A, C, E, prin scăderea concentraţiei radicalilor liberi permite celulei neoplazice să se multiplice, ceea ce interferă negativ cu unele medicamente împotriva cancerului. 

Experții sunt foarte divizați ȋn ceea ce privește consumul de multivitamine. O mulțime de studii recente au constatat că oamenii sănătoși nu beneficiază de ele. Chiar și cei care au luat în fiecare zi suplimente, ani de zile, nu par a fi mai sănătoși sau să trăiască mai mult.Totuși, există cazuri ȋn care multivitaminele pot ajuta la completarea a ceea ce lipsește ȋn dieta multor oameni. Specialiștii sunt ȋnsă de acord că cea mai bună sursă de vitamine și minerale este reprezentată de o alimentaţia sănătoasă completă, echilibrată, nu de pilule.  

Vitaminele și mineralele sunt sigure, indiferent cât de multe iei? 

Nimic mai fals, multe vitamine și minerale pot fi toxice dacă luați prea mult. O cantitate mare de vitamina A, de exemplu, poate provoca greață, vărsături și leziuni hepatice. Prea multă vitamină D poate provoca stare de slăbiciune, probleme de ritm cardiac și confuzie. Deoarece organismul stochează vitaminele A, D, E, și K și fier, excesul se poate acumula în organele și țesuturile dumneavoastră și vă poate afecta rinichii sau ficatul. Mai mult, studii clinice din ultimii ani au adus in atenție o ipoteza mai veche, excesul de suplimente cu vitamine este considerat chiar un factor de risc pentru obezitate.

Pentru sfaturi legate de nutriţia sănătoasă, alege să apelezi la un specialist. Fă-ţi o programare, chiar acum, pe www.stop-dieta.ro   dacă dorești să afli răspunsuri avizate ȋn domeniul nutriţiei și dieteticii.

Bucură-te de viaţă și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate.

 

E mai ușor decât crezi!

 

Bibliografie:

Backstrand JR - The history and future of food fortification in the United States: a public health perspective. - Nutr Rev. 2002 Jan; 60(1):15-26.
 
Hennessy Á, Walton J, Flynn A - The impact of voluntary food fortification on micronutrient intakes and status in European countries: a review.-
Proc Nutr Soc. 2013 Nov; 72(4):433-40.
 
Knip M, Douek IF, Moore WP, Gillmor HA, McLean AE, Bingley PJ, Gale EA - Safety of high-dose nicotinamide: a review. European Nicotinamide Diabetes Intervention Trial Group. - Diabetologia. 2000 Nov; 43(11):1337-45.

Zhou SS, Li D, Chen NN, Zhou Y. - Vitamin paradox in obesity. Deficiency or excess? - World J Diabetes. 2015 Aug 25; 6(10):1158-67 

 
Esti interesat sa afli care e momentul perfect pentru slabit?

INTRODU NUMELE SI ADRESA TA DE E-MAIL, ABONEAZA-TE LA NEWSLETTER SI VEI PRIMI GRATUIT RASPUNSUL.

(C) 2017 www.stop-dieta.ro